Hely, ahol a gyakorlati pszichológia segítő ötletei gyülekeznek

PszichoTér

PszichoTér

8 tévhit az érzelmekről, ami visszatart minket

2015. március 10. - PszichEmese

Ma egy szerintem hasznos cikkre bukkantam a Psychology Today oldalon. Amy Moran pszichoterapeuta 8 olyan tévhitet azonosított, melyek megnehezítik számunkra céljaink elérését. Míg gondolkodásunk formálására rendelkezésünkre áll a teljes oktatási rendszer, az érzések felismerését, kezelését "csak" a szocializáció során sajátítjuk el - ha a környezetünkben hiányoznak a megfelelő szerepmodellek, bajba kerülhetünk. Az alábbi nyolc általános vélekedést azonban érdemes felülvizsgálnunk:

1. Valahogy máshogy kéne éreznem magam. Gyakran mondjuk, hogy "Tudom, hogy ilyen apróságon nem kéne bosszankodnom", vagy "Ennek jobban kéne örülnöm". Hasznosabb azonban elfogadni, hogy tényleg úgy érezzük magunkat, ahogy. Ez viszont nem jelenti, hogy ne változtathatnánk gondolatainkon és viselkedésünkön. Ezek módosítása pedig megváltoztathatja az eredeti érzést.

2. Nem tudom befolyásolni az érzéseimet. Ha nem is tévedtem azzal kapcsolatban, hogy érzem magam éppen, nem jelenti azt, hogy ebben az adott állapotban kell maradnom. Mint azt az előző pontnál is írtam, a gondolkodás és viselkedés megváltoztatása befolyásolja az érzelmeinket.

3. A kibeszéléstől jobban érzem magam. Nos, ez sem feltétlenül igaz. Például a harag esetén a párna püfölése vagy a bosszantó esemény elmesélése újra és újra csak fenntartja dühünket.

4. Aki kontrollálja az érzelmeit, az úgy viselkedik mint egy robot. Az, hogy egy nehéz nap után igyekszünk valami olyat csinálni, amitől jobban érezzük magunkat, nem az érzéseink tagadását, elfojtását jelenti, hanem remek megküzdési készségeket.

5. Más embereknek hatalmában áll elérni, hogy egy bizonyos módon érezzem magam. Ezt talán a legfontosabbnak tartom a felsorolásból. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a férjünk felidegesített, a főnökünk megalázott, stb. Pedig valójában más emberek viselkednek valahogy, ami hatással van ránk, de érzéseinkért mi magunk felelünk. Gondolkodásunk és viselkedésünk tudatos megválasztásával mi vagyunk az egyetlenek, akik meghatározzuk, hogyan érezzük magunkat.

6. Képtelen vagyok elviselni a kellemetlen érzéseket. Ha valaki úgy érzi, képtelen bizonyos érzések elviselésére, az általában az olyan helyzetek elkerüléséhez vezet, amiben át kellene élni azt. Például aki szorong a magas elvárásoktól, igyekszik elkerülni, hogy előléptessék. Így lehetősége sincs megtapasztalni, hogy igenis meg tud birkózni azzal az érzéssel. Ez az élmény pedig az önbizalmat és magabiztosságot növelné.

7. A negatív érzelmek rosszak. Könnyű az érzéseket jó és rossz kategóriára bontani, ugyanakkor önmagában egy érzés sem rendelkezik előjellel. Az számít, mit kezdünk azzal az érzelemmel. Például nem sok pozitív társadalmi változás történt volna meg, ha néhányakat nem dühítettek volna fel az aktuális viszonyok.

8. Az érzelmek kimutatása a gyengeség jele. Bár fontos, hogy bizonyos helyzetekben rossz hangulatunk ellenére is profi módon tudjunk viselkedni, megfelelő társas helyzetekben jó, ha meg merjük mutatni érzéseinket, el tudjuk fogadni közeli ismerőseink támogatását.

A felsorolásban nem véletlenül szerepel sokszor, hogy igazán azt tudjuk megválasztani, mit gondolunk és mit teszünk. Érzelmeink nem egyenes következményei egy-egy szituációnak, amibe kerülünk, azon múlnak, mit gondolunk arról a helyzetről. Gondolataink befolyásolják, hogyan viselkedünk, ez pedig már alakítani fogja magát a helyzetet is. Például ha a buszon észreveszem egy kollégámat, aki nem vesz észre engem, gondolhatom azt, hogy biztos szándékosan nem néz rám, mert utál. Ekkor nyilván én is távolabb húzódok és továbbra sem lesz közünk egymáshoz. Ha azonban azt gondolom, biztos elmélyült a gondolataiban, esetleg odamegyek hozzá és beszédbe elegyedünk. Aminek során akár az is kiderülhet, hogy utál, de így egész máshogy is alakulhat a helyzet, aminek függvényében biztosan változni fognak az én érzéseim is.

Forrás: https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201503/8-myths-about-emotions-are-holding-us-back

Megküzdés a stresszel

stresz.jpgA stressz szó hallatán általában negatív dolgokra gondolunk, pedig már Selye János stresszkutató megkülönböztette az eustresszt, a "jó stresszt" és a distresszt. A stressz jó fajtája az lenne, ami motivál minket, illetve amit élvezünk - ez egyeseknek lehet a bungee jumping, másoknak a színpadon szereplés és így tovább. A negatív változat azt gondolom, nem igényel magyarázatot...

Stresszor alatt értünk tehát minden olyan ingert, ami szervezetünktől alkalmazkodást követel meg. Ezek az ingerek lehetnek környezeti-fizikai ingerek (pl. sérülés, szmog), lehet társas esemény, konfliktus, vagy belső lelki élmény (érzések). Ezek a stresszorok nem automatikusan váltanak ki választ belőlünk, hanem úgynevezett modulátorok befolyásolják egyedi válaszunkat. A modulátorok két csoportját a kognitív és társas modulátorok alkotják.  A kognitív modulátorok olyan gondolatok, amik a megküzdés irányába terelnek minket. Társas modulátor a társas hálónk, azok az emberek, akik körülvesznek minket, akikre számíthatunk a nehézségek esetén. Kutatások szerint nem az számít, hogy valójában mekkora a társas hálónk, hány embert mozgósíthatnánk magunk körül, hanem hogy mi magunk milyennek ítéljük a társas támogatottságunkat. 

A stresszor tehát ezen szűrőkön "halad át" először, majd kiváltja a stresszreakciót. Ennek van élettani, kognitív és viselkedéses összetevője. Az élettani szinten szervezetünk felkészül a megküzdésre, adrenalint és noradrenalint termel, növeli a pulzust, a légzésszámot, csökkenti az aktivitást az olyan szerveknél, ami késleltethető tevékenységet végez, például a bélrendszerben. A kognitív válasz a stresszorral kapcsolatos gondolatokat jelenti, miképp vélekedem arról, a viselkedéses válasz pedig a konkrét cselekvéseket jelenti - legyenek azok hasznosak (pl. futás az oroszlán elől) vagy kevésbé hasznosak (pl. sikítás az oroszlánra).

Egy-egy esemény általában akkor igazán stresszkeltő, ha traumatikus, ha úgy érezzük, nem a mi befolyásunk alatt áll és ha váratlan.

Selye János szerint ha stressz ér minket, megpróbálunk alkalmazkodni, ami egy ideig megy, előbb-utóbb azonban kimerül a szervezet és ilyenkor betegségek jelentkeznek. Ezért nagyon fontos, hogy megküzdési készségünket növeljük, hogy minél hatékonyabban szálljunk szembe a nehézségekkel, hogy ne jussunk el a kimerülés állapotáig.

A stresszel való megküzdés Lazarus szerint két lépcsős folyamat. Először értékelést végzünk, hogy mi a probléma, fontos-e ez nekem, akadályoz-e céljaim elérésében. Ha nem, akkor a továbbiakban nem is kell foglalkoznunk a problémával. Egy másodlagos értékelés során próbáljuk meghatározni a probléma okát és eldöntjük, meg tudunk-e küzdeni vele.

Megküzdési készségeinket két nagy csoportra szokták osztani: a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdésre. Problémaközpontú megküzdési mód az információgyűjtés, a time management, a konfliktuskezelés társas helyzetekben (ehhez szükséges kommunikációs, társas készségek), illetve az életmód-változtatás, például prioritásaink átgondolása. Az idővel való hatékony gazdálkodást kiemelném a listából, mivel önmagában időbeosztásunk tudatos kialakítása kiegyensúlyozottabbá tehet minket. Érzelemközpontú megküzdési lehetőségek a társas összehasonlítás ("igaz, hogy nem keresek annyit mint szeretnék, de nagyon sok embernél keresek jobban"), a gondolatok átstrukturálása ("igaz, hogy nagyon nehéz megfelelnek az új munkahelyen és folyton túlórázok, de ennek meglesz a haszna, mert szakmailag sokat fejlődök; erre az időszakra kihívásként tekintek"), a figyelemelterelés (pl. sorozatrészek nézése, kocogás), az érzelmek kifejezése (elmondani valakinek a problémát, "kipanaszkodni" magunkat) és a relaxáció.

A problémaközpontú megküzdést akkor érdemes alkalmazni, ha van lehetőségünk megoldani a problémát - például stresszt jelent a holnapi találkozó az új üzleti partnerekkel - igyekszem minél jobban felkészülni. Az érzelmi központú készségekre inkább akkor van szükségünk, ha a probléma nem megoldható, például gyászt kell feldolgoznunk, illetve szükség lehet rájuk elhúzódó stressz esetén, mikor végül meg tudjuk oldani a problémánkat, de addig is túl kell élni a napokat. Bizonyos megküzdési technikákat nem igazán kell tanulni, mint amilyen a figyelemelterelés, illetve sok ember számára az érzelmek kifejezése, ezeket csak érdemes tudatosan alkalmazni. Vannak azonban olyan készségek, amiket érdemes fejleszteni, ilyen például az önérvényesítés készsége. Mivel ez bővebb téma, ezzel egy következő bejegyzésben szeretnék majd foglalkozni.

Hogy lehet leküzdeni a depressziót?

A depressziót talán a legtöbbet emlegetjük a lélek betegségei közül, de talán mégsem tudjuk olyan pontosan, mi is ez a betegség. Általában nem a szomorúság a depressziósra legjellemzőbb érzés, sokkal inkább az üresség, tehetetlenség, levertség. De nézzük meg részleteiben, mik a főbb tünetek:

1. Érzelmi tünetek: levertség, örömtelenség

2. Kognitív tünetek: alacsony önértékelés, negatív gondolatok önmagunkról, a világról és a jövőről, halállal, öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok

3. Motivációs tünetek: fáradtság, enerváltság, nehéz bármibe belekezdeni

4. Testi tünetek: étvágy változása (csökkenése vagy növekedése), alvásmennyiség változása (álmatlanság vagy nagyon sok alvás), lehet fejfájás, izom- és ízületi fájdalom, mellkasi fájdalom, emésztési probléma (hasmenés vagy székrekedés), libidó csökkenése

Előfordul, hogy a depresszió csak testi tünetként jelentkezik (például mellkasi fájdalom).

 A depresszió okairól többféle elképzelés létezik, amelyek nagy része nem is zárja ki egymást. Biológiai szinten megváltozik a szerotonin, dopamin és a noradrenalin szint, amik a fent leírt tüneteket kialakítják. És hogy ez miért történik? A depressziónak van genetikai háttere, lehet testi oka (pl. pajzsmirigy problémák), és a legtöbb esetben találhatunk pszichés tényezőket is.

Aaron Beck szerint a depresszió kialakulásáért és fennmaradásáért a gondolkodás megváltozása áll. Leírta a depressziós triádot: a betegnek negatívak a gondolatai önmagával, a világgal és a jövővel kapcsolatban. Röviden: én rossz vagyok, a világ rémes és ez soha nem lesz már jobb. A negatív kép fennmaradását különböző gondolkodást torzító mechanizmusok "segítik". Ilyen például a túláltalánosítás (elment előttem a busz - jellemző, én mindig lemaradok mindenről), a katasztrofizálás (rossz helyre küldtem az e-mailt, amit a főnököm kért - azonnal ki fognak rúgni, bedől a lakáshitelem és utcára kerülök) vagy a pozitívumok diszkvalifikálása (igaz, hogy a kollégám megdicsérte a frizurámat, de nyilván nem gondolta komolyan, csak valamit akar tőlem). Az erre épülő kognitív terápia célja ezeknek a gondolkodási hibáknak a felismertetése és korrigálása.

A viselkedésterápiás megközelítés szerint az válik depresszióssá, aki több helyzetben éli meg azt, hogy nincs kontrollja a negatív események fölött, úgynevezett tanult tehetetlenség alakul ki nála. Ritkán alkalmaznak önmagában viselkedésterápiát, általában a kognitív terápiával együtt használnak viselkedésterápiás technikákat. Ennek lényege, hogy újratanítsa a depresszióst arra, hogy igenis van befolyása, illetve jutalmazzák a megfelelő viselkedést. 

Freud eredeti elképzelése szerint a depresszió kialakulásáért a nem feldolgozott gyász felel. Az elvesztett személy iránt a depressziós egyén haragot érzett, amit aztán önmaga ellen fordít. A modernebb elképzelések többféle okot is feltételeznek. Valóban lehet a depresszió hátterében veszteség - konkrét, vagy szimbolikus, például a megbecsültség érzésének elvesztése. Depresszióra hajlamosíthatnak kora gyermekkori tapasztalatok, például az anya érzelmi elérhetetlensége csecsemőkorban (akár az anya saját depressziója miatt). Közös mindenesetre a pszichodinamikus terápiákban, hogy igyekeznek feltárni a háttérben álló okokat, feldolgozni a régi és jelenlegi problémákat, jobb alkalmazkodási készséget kialakítani.

A depressziónak létezik gyógyszeres terápiája is, amit sokan elleneznek, mondván, hogy ez nem oldja meg a problémákat. Nos, ez természetesen igaz, a gyógyszer nem változtat a gondolkodáson és a viselkedésen - vagyis mégis. A depressziónak létezik olyan mélysége, ahol nem lehet érdemben pszichoterápiát kezdeni, mert a kliensnek nincs meg hozzá a szükséges ereje. A gyógyszer segít abban, hogy kicsit jobban érezze magát és így elkezdhessen aktívan dolgozni problémái megoldásán. Igaz tehát: a gyógyszerszedéstől nem változik meg senki élete. Viszont lehetőséget kap arra, hogy pszichoterápia segítségével elkezdjen változtatni.

A depresszió kapcsán nagyon fontos megemlíteni az öngyilkosság kockázatát. Általában nem is a legmélyebb ponton nagy a fenyegetettség, hanem mikor elkezd kilábalni az illető, mivel ekkor van energiája arra, hogy elkövesse az addig tervezett öngyilkosságot. Fontos, hogy a környezet mindig vegye komolyan, ha valaki öngyilkossági szándékot jelez, nem igaz, hogy aki fenyegetőzik, az sose próbálkozik végül. Aki pedig úgy érzi, semmi reménye nem maradt, ne felejtse el tárcsázni az ingyen hívható lelki segélyszolgálatokat:

Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok
116-123
Éjjel-nappal, mobilról vagy vezetékesről hívható, mindkettőről ingyenes.

Caritas Lelkisegély Telefonszolgálat
06-80-505-503
Este 6-tól reggel 6-ig, vezetékesről hívható, ingyenes.

Meleg Háttér Telefonszolgálat
06-80-505-605 vezetékesről hívható, ingyenes.
(06-1) 329-3380 mobilról vagy vezetékesről hívható, normál tarifa.
Minden nap este 6 és 11 közt.

HIV-vonal HIV-pozitívoknak 
06-70-94-97-666 vezetékesről vagy mobilról normál tarifával
Éjjel-nappal.

Kék vonal (gyermek- és ifjúsági telefonszolgálat)
116-111
Éjjel-nappal, vezetékesről hívható, ingyenes.

NANE Egyesület bántalmazott nőknek és gyerekeknek telefonszolgálat
06-80-505-101 vezetékesről, ingyenesen
(06-1) 267-4900 mobilról vagy vezetékesről hívható, normál tarifával.
Szerda kivételével este 6-tól 10-ig.

Délután telefonszolgálat: lelkisegély időseknek
06-80-200-866
Este 6-9-ig.
A www.delutan.hu-n egyéb információk (jogsegély, pszichológus).

Ifjúsági Lelki Elsősegély
137-00
Ingyen hívható hétfőtől szombatig 9-21 óra között vezetékes számról és
30-as mobiltelefonról.
www.pecs.gyitosz.hu

Helló új idők!

A minap a nagymamámmal beszélgettem az élet dolgairól, kapcsolatokról, pártalálásról, házasságról, és egy ponton azt mondta, ha összehasonlítja a mai időket a régiekkel, ha nagyon keres, talál előnyöket, de keresnie kell. Régi idők alatt ő leginkább még a 2. világháború előtti korszakot érti. Ahogy kicsit belegondoltam, én ezt úgy összegeztem, hogy ma nagyobb a szabadság, de több a bizonytalanság.

Igaz ez több szempontból is. Nagyobb a szabadságunk térben - sokkal többeknek van lehetőségük messzire elutazni, könnyebb külföldre költözni. Az is lehet ilyen szabadság, hogy bárkivel a világ bármely pontján kapcsolatot teremthetek. Nagyobb a szabadság, több a választási lehetőség abban, hogyan öltözködöm, milyen zenét hallgatok, milyen ételeket eszem, milyen vallást követek, ha követek egyáltalán valamilyet. Viselkedés szempontjából is sokkal több minden "belefér". A kapcsolatok terén is jóval nagyobb szabadságunk van: szexelhetünk házasság előtt, élhetünk együtt "csak úgy", lehetünk "lányanyák" jóval kisebb negatív megítélés mellett, elválhatunk, újraházasodhatunk, lehetünk szinglik, satöbbi. És sokkal szabadabb a pálya a pályaválasztás terén: elvileg bárkiből lehet bármi. Ez a felsorolás fantasztikusan hangzik, kérdés, mi az ár, amit ezért a szabadságért fizetünk?

Egy szóval: a bizonytalanság. A nagy szabadság számtalan választási lehetőséget jelent, ami sok, egyre bonyolultabb döntés elé állít bennünket. Nem is csoda, hogy a kamaszkor egyre hosszabbra nyúlik, a fiatalok hosszúra nyújtják diákéveiket, ami a keresgélés időszaka. Hogy jönnek ide pont a kamaszok? Mert ez az az életkor, amikor identitásunkat kialakítjuk, megfogalmazzuk önmagunk és környezetünk számára, hogy kik is vagyunk. Az 1920-as években Margareth Mead antropológus Szamoa szigetén vizsgálta a fiatalokat és azt találta, hogy a szamoaiakra semmiféle krízis nem jellemző, simán átcsusszannak a gyerekkorból a felnőttkorba. Ezt azzal szokták magyarázni, hogy ahol nem kell sok döntést hozni, mert egyértelmű, hogy pl. ha szamoai férfi vagyok, akkor felnőttként vadászni fogok, lesz egy feleségem és néhány gyerekem, akkor nem várható nagy lelki vívódás a felnőtté válás küszöbén.

De hogy ne menjünk egészen Szamoáig, Magyarországon sem volt korábban olyan szabad a pálya, mint manapság. Ha valaki 1920-ban egy parasztcsalád első fia volt, tudta, hogy földművelésből fog élni. Ha valami nagyon eltérő elképzelése volt, hogy ő például mindenképp varga akar lenni, azt megtehette, családja kisebb vagy nagyobb ellenállása mellett. (Persze jobban járt, ha nem akart mondjuk ügyvéd lenni, mert annak anyagi terheit már igen nehéz lett volna előteremtenie...) De általában az új generáció vitte tovább az előző generáció társadalmi rangját, karrierválasztását. Ami erősen meghatározta a párválasztást is és a közösség (adott társadalmi réteg) meg is teremtette a fiatalok számára az ismerkedés terepeit és lehetőségét.

Sokkal meghatározottabbak voltak tehát az emberek szerepei, sokkal szorosabban tartozott egy-egy közösséghez. Különösen, ha mondjuk egy mai Facebook-közösséggel vetem össze... Így sokaknak sosem kellett hosszan gondolkodnia, hogy ki is ő, mit akar az élettől - könnyen megválaszolta szerepei alapján. Szabolcsi parasztasszony vagyok, 4 gyerek anyja, református. És ez elég volt ahhoz, hogy tudja, mikor hogyan viselkedjen, mit viseljen.

A mi korunk ennél jóval nagyobb egyediséget vár el. Nem annyira a közösségek mentén határozzuk meg magunkat, ki kell például találni, hogy milyen pályát válasszunk úgy, hogy (képességeinket figyelembe véve) bármit választhatunk. El kell dönteni, hogy hol akarunk élni és hogyan - egyedül, párban, családban, kommunában... Ezek nehéz és fontos döntések és nem vagyok benne biztos, hogy az előző generációk jól fel tudták készíteni a mostaniakat ezekre. Hiszen nekik nem voltak ilyen problémáik. És akkor azt most nem is említem, hogy a szocializmus évei alatt mennyi időt tudtak a szülők a gyerekeikkel tölteni (lásd még a kulcsos gyerekek témáját).

Tehát a nagy szabadsággal nagyobb bizonytalanság is jár. Hogy ez jobb vagy rosszabb? A kérdés nyilván költői és mindegy is, hogy mi a válasz, mert ez van. Azaz: használjuk ki ennek a kornak az előnyeit, élvezzük a választás szabadságát, járjuk a saját utunkat, mert ez a korszak úgy tűnik, erről szól.

 

Ezek a mai fiatalok?

A 7-es buszon utaztam, ahol két 10 év körüli fiú beszélgetése vonta magára a figyelmemet. Egyikük épp azt taglalta a másiknak, hogy ő nem lenne meg az úszás nélkül, mert az neki a felüdülés. Igaz, hogy a tájfutás mellett háttérbe szorul ez a sportág, így csak hetente egyszer tud menni pénteken egy órát, a zongoraóra előtt. De mint mondta, "ki nem hagyná", mert az úszáson "ki tudja engedni a gőzt" és "lélekben felkészül a zongoraórára". Egy jó mosolygás után eszembe jutott ez-az.

Először az, hogy milyen jellemző is ez a hozzáállás a tízévesekre. Az ő életszakaszuk egy központi motívuma a teljesítmény, a jónak, ügyesnek, okosnak lenni. Még egy kicsit, mielőtt lázadó kamaszok lesznek belőlük. Erik Erikson a személyiség fejlődését nyolc szakaszra osztotta, ezek közül a negyedik szakasz a kisiskolásoké. Minden szakaszra jellemző egy krízis, amit meg kell oldani a sikeres személyiségfejlődés érdekében. Krízis alatt azt értjük, hogy az élet feldobja a labdát, a megoldandó feladatot, amivel vagy meg tudunk birkózni, vagy elakadunk a fejlődésben. Szerencsére minden újabb krízisben felbukkannak az előző krízisek által felvetett kérdések is, így mindig van lehetőség "javítani". Tehát a kb. 6-12 évesek feladata, hogy megtanuljanak teljesíteni, kompetensnek éljék meg magukat. Ha ezt nem sikerül elérni, az a kisebbrendűség érzését alakítja ki a cseperedő fiatalban. Hogy mit lehet tenni szülőként, pedagógusként, egyéb ismerősként a pozitív végkimenetel érdekében? Elvileg rém egyszerű: teljesíthető, de nem túl könnyű feladatok elé állítani a gyereket és megdicsérni sikereiért.

Ezek után meglepőnek tűnik, hogy miért van bárkinek is gondja ezzel az életszakasszal. Mégis melyik szülő ne dicsérné meg például gyermekét, ha mondjuk fából faragott egy kulcstartót a technika órán? Sajnos több verzió is létezik. Például nem fog dicsérni az a szülő, akinek nagyon magasak az elvárásai a gyerekkel szemben, és egy technika órai kulcstartó maximum ezt váltja ki: "Jól van fiam, de a matekdolgozatot mikor javítod már ki?". És ne gondoljuk, hogy csak a technika óra termékei részesülnek ilyen elbírálásban, hiszen bármilyen teljesítmény láttán eszünkbe juthat, hogy mi mindenben lehetne még jobb ez a gyerek. Aztán ott vannak a "rosszcsont" gyerekek, akik hasonlóan járnak: "És beírást hoztál ma?". Lehetnek szülők, akiket annyira lefoglalnak a saját problémáik, hogy észre sem veszik gyermekük sikereit.

Érdemes persze empátiával tekinteni ezekre a szülőkre, mert én olyan szülővel még nem találkoztam, aki szándékosan ártani akart volna a gyerekének. Általában az a helyzet, hogy a saját gyerekkoruk csontvázai zörögnek a szekrényben. De talán jó hír, hogy önmagában a rossz gyerekkor nem predesztinál senkit arra, hogy rossz szülő legyen. Nem a rossz gyerekkori élmények felelősek a saját gyerek "elrontásáért", hanem azok tagadása, elfelejtése, mélyre temetése, vagy épp az ellenkezője: ha a mai napig ugyanolyan intenzíven élem meg azokat a gyerekkori érzéseket. Nagyon fontos tehát emlékezni a saját élményeinkre: milyen érzés volt nekem, mikor apám leszidott, vagy mikor anyám húzta a hajamat a reggeli fésülködéskor, mert annyira siettünk. Ha ezekre emlékszem, de már nem ugyanígy érzem magam, akkor hirtelen szabaddá válik az út, hogy olyan szülő legyek, amilyen lenni szeretnék. Legalább 90 százalékban.

Rátérnék még egy másik gondolatkörre. A vidéki nevelési tanácsadóban, ahol dolgozom, ritkábban találkoztam ilyen gyerekekkel, akik a tájfutás és úszás mellett zongoráznak, sokkal többet olyanokkal, akik szabadidejükben számítógépeznek, jobb esetben a "játszin" lógnak a haverokkal. Kicsit úgy is tűnik nekem, hogy a mai fiatalok e két véglet valamelyikébe esnek: vagy minden nap legalább két szakkörre járnak, vagy gyakorlatilag nem csinálnak semmit. Előbbi veszélye, hogy túlzott terhelés alá kerülnek - én általában fej- vagy hasfájás miatt találkoztam velük... Utóbbi veszélye, hogy az iskola marad az egyetlen tér a teljesítmény számára. Márpedig ha belegondolunk, ott leginkább csak az okosoknak terem babér. Mi lesz azokkal, akiknek más az erősségük?

Természetesen a két "típus" nem független a szocio-ökonómiai státusztól. Valószínűleg ez is egy olyan tényező, ami segít megőrizni a status quo-t, hogy a gazdag, iskolázott szülő gyermeke maga is gazdag, iskolázott legyen. De a helyzet az, hogy én nagyon szeretnék olyan burkolóval találkozni például, aki szeret jól teljesíteni. Nem csak legendaként hallani róla, hogy azért létezik ilyen. Úgyhogy a jövő lakásfelújítóinak érdekében bátorítanék minden szülőt és pedagógust, hogy dicsérjék és motiválják jól a fiatalokat. Hogy milyen a jó dicséret? Konkrét, egy adott viselkedésre vonatkozik; arányban van a teljesítmény nagyságával; időben minél közelebb esik a teljesítményhez. És ami még lényeges: látsszon rajtunk, hogy örülünk! Figyeljük meg, milyen intenzív metakommunikációval szidunk le egy gyereket! A homlokunk csupa ránc, erősen gesztikulálunk, megfeszül sok izom a testünkben. Dicséret közben sokszor még a hangszínünk se nagyon változik meg. Ez egyébként eléggé magyar sajátosság, mintha örülni nem lehetne olyan intenzíven, mint panaszkodni... Szerintem az élet általában nem habos torta, úgyhogy ha valaminek lehet örülni, azt használjuk ki!

 

Beköszönő

Ma a Wesselényi utcán sétálva egy kirakatban az alábbi feliratot láttam: "Life is short - eat dessert first" (Az élet rövid - kezdd a desszerttel). Először mosolyogtam egy jót a cukrászda-tulajdonos ötletességén. Aztán eszembe jutott, hogy bár a "carpe diem" gondolata az ókorba nyúlik, ez a mondat talán mégis nagyon mai. Persze az ókorban nem is pont erre gondoltak, de ide mindjárt visszatérek. Szóval a desszerttel kezdődő étkezés szerintem egyre jellemzőbb az X, Y, Z, ZS, stb. generációkra. Hogy várakozni a jó dologra, késleltetni a vágy beteljesülését rém nehéz, ami gyerekkorban mondjuk szuper-cuki:

https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ

Úgyhogy ma nem is túl divatos a kivárás, inkább szerezzük meg azonnal, amit csak lehet, lásd fogyasztói társadalomban élünk, de ebbe most nem mászunk bele, elvégre nem szociológia-blog ez. És akkor mi lenne a baj azzal, ha rögtön megtesszük, megvesszük, megesszük, ami jólesik? 

A kutatások szerint aki gyerekkorában képes a késleltetésre (nem eszi meg rögtön a pillecukrát a fent linkelt videóban), az sikeresebb lesz az iskolában, illetve későbbi életében. Érthető: a szorzótábla gyakorlása aligha okozott bárkinek valaha a legcsekélyebb élvezetet - sokkal inkább a jóval később megkapott matek ötös, nem beszélve a papa meg a mama szeme csillogásáról annak láttán. Szóval a siker kulcsa lenne eszerint, hogy tudok-e várni.

De ne essünk a ló túloldalára sem: ne várjunk örökké! Ez lenne az, amire Horatius célzott a "Carpe diem!"-mel. Hogy éljünk a mában, ne a tegnapban és ne a holnapban. Fontosak a jövőbeli célok és a kitartás, de ez ne jelentse azt, hogy elfelejtem megélni a mai napot, kiélvezni benne, amit csak lehet.

Ami pedig a saját, optimista megközelítésemet illeti mindezen messzire szaladt filozofálgatás után: ha lehet, élvezzük az összes fogást, akármilyen sorrendben is tálalják!

 

süti beállítások módosítása